DAYAK

Ngayau ialah salah satu daripada ekspedisi serangan yang dilakukan dalam Adat Tradisi Suku Kaum Dayak Iban pada suatu masa dahulu. Pada mula nya Ngayau dilakukan atau dimulakan daripada asal usul Suku Kaum Dayak Mengayau, iaitu salah satu daripada suku kuam yang tinggal di Kalimantan Barat, Indonesia. Erti istilah perkataan Ngayau ialah bermaksud : Satu ekspedisi sekumpulan manusia yang pergi menyerang perkampungan atau rumah panjang orang lain yang mana ia dikenali sebagai “Kayau Serang”. Dan satu lagi jenis serangan yang dilakukan yang mempunyai jumlah pengikut nya yang kecil dan ia dikenali sebagai “Kayau Anak”. Kayau Anak ini ialah satu serangan yang sangat ditakuti oleh semua orang pada zaman dahulu kala.

Thursday, October 21, 2010

Cinta 14 hari


cinta' bukan impian tapi harapan yg suatu saat akan menyenangkan
seseorang. . .
cinta' bukanlah sebuah piisi. . .tapi kata indah yg harus selalu di
simpan dalam hati. . .
cinta itu suci. . .karna cinta di rasakan dari hati seseorang yg
mengerti apa itu cinta sejati. cinta'memang sulit di gambarkan karna
cinta punya perasaan. . .
cinta' juga sulit di mengerti tapi selalu di nanti & di hargai. . .
perjalanan cinta ku selalu terukir kegagalan. . .
sampai aku sulit untuk membedakan mana yg salah& benar. . .
aku hanya manusia biasa yg masi belum mengerti apa arti cinta sejati.
. .
denyut hatiku seakan berhenti. . .
ingin rasa'nya ku akhir'i hidup ini . . .
kisah cinta kita hanya sampai di sini. . .
bukan karna penghianat'an hati. . .

tapi karna kesadr'an diri...yg hanya bisa ku rasakan seorang diri. .
.
sampe sekarang aku selalu bertanya tentang cinta sejati. . .
terkadang memang sulit untuk di mengerti. . .
karna cinta yg selalu ku rasakan'kan hanya indah di awal'nya saja. .
.
itu semua udah jalan hidup'ku. . .yg mau tidak mau harus ku terima
dengan lapang dada. . .
karna bagiku. . .

perjalanan cinta ada awal. . .& ada akhir'ada senang ada duka'senang
ada duka'ada marah ada CINTA. . .

Aku selalu menyambut cinta yg baru masuk ke dalam kehidupan ku. . .
seperti aku menyambut pagi yg cerah. . .
yg berharap akan selalu berjalan baik untuk ke depan'nya. . .
namun semua itu sampai saat ini belum ku rasakan. . .
maaf aku hanya bisa menjawab pertanya'an mu lewat puisi ini. . .
terimakasi kau telah mengisi hari-hari'ku. . .
walaupun itu semua hanya sesa'at. . .
tapi aku bangga mengenal seorang wanita seperti'mu. . .
aku akan selalu ber do'a utnuk mu. . .
semoga kau dapat bersatu dengan cinta mu yg dulu. . .
sebelum kau mengenal aku. . .

No comments:

Post a Comment